Israel

אחת מהערים היותר מפתיעות- ערד

בערד  ביקרתי לראשונה באוגוסט 2020 באופן עצמאי והמלצתי לכם על המקומות המיוחדים באזור. בימים אלה חזרתי למקום בסיור בלוגרים מאורגן מטעם תיירות ערד ולכן החלטתי לכתוב פוסט מסודר רק על ערד ולתת לה את הכבוד שמגיע לה. ערד נמצאת במרחק 20 דקות נסיעה מים המלח והיא לגמרי אחת מהערים היותר מפתיעות שהתפתחו מאוד בשנים האחרונות. ערד מציעה מגוון מסלולים מדבריים, מקומות לינה מגוונים, אטרקציות מיוחדות ומדבריות, קהילת אומנים, מסעדות מעולות ועוד! הוזמנתי לערד לחוות ולהכיר מקרוב אנשים מיוחדים המציעים מפגשים מרתקים על אוכל, אומנות, פוקלור בריאות וסדנאות במגוו ונושאים. אפרט לכם בכתבה זו על כל האטרקציות והמקומות המיוחדים שיש לערד להציע למבקרים בה.

המלצה מספר 1: איציק גמליאל- אמן מתכות 
אחד מהמקומות הכי מרגשים ומעוררי השראה שעצרנו בהם היה אצל איציק אמן המתכות. איציק הוא אומן ופסל מתכות מוכשר שמחתיכות מתכת ישנות יוצר יצירות אומנות. בפיסול שלו הוא משתמש במתכות ישנות חסרות כל שימוש (כמו כיסאות בית ספר ישנים), ממחזר חומרים ישנים ויוצר יצירות מדהימות.  אחת מיצירות האומנות המרשימות ביותר שעומדת בכניסה לביתו של איציק היא הג’ירפה המדהימה והענקית. איציק שיתף אותנו בהשראה שקיבל לפיסול הג’ירפה מהטיול שלו באפריקה וסיפר לנו על תהליך ההרכבה והיצירה שלה. הג’ירפה בנוייה מ4,000 פיסות מתכת שהותאמו והולחמו ב16,000 ריתוכים. משקלה של הג’ירפה 650 ק”ג והגובה שלה שישה מטרים. מדובר על שנתיים וחצי של עבודה שלקח לאיציק ליצור אותה ומאחורי כל יצירה בחצר ביתו של איציק עומד סיפור מרתק. 
ב50 ש”ח לאדם בלבד (30 ש”ח לילד) תוכלו להנות מסיור מרתק שנמשך בערך שעה בחצר ביתו של איציק ותשמעו את הסיפור מאחורי כל יצירת אומנות. איציק מעביר את הסיור עם המון חוש הומור וזו לגמרי אחת האטרקציות המרשימות בערד שאסור לכם לפספס, מילים לא יוכלו להסביר את החוויה במקום.
* איציק מציע גם יחידת אירוח מרווחת ומפנקת בנוף מדברי עוצר נשימה. 
ניתן ליצור קשר עם איציק בעמוד הפייסבוק: https://www.facebook.com/GamlielArt/
או במספר טלפון:  052-3222122 (איציק), 0522707031 (יפה- אישתו של איציק)
כתובת: ענבלים 34, ערד. 

המלצה מספר 2: יקב צוף
ביקב צוף אירח אותנו אליעזר בר שדה וסיפר לנו על היקב שנמצא בחצר ביתו. שמענו ממנו את הסיפור שעומד מאחורי פתיחת היקב. צוף, בנו של אלי בן ה9 החליט שאינו מעוניין ללמוד בבית ספר וגילה עניין רב בתהליך ייצור יין. צוף למד לעבוד ביקב ובכרם ולמד את תהליך ייצור היין בליווי אנשים מהתחום. שנה לאחר מכן צוף ייצר 30 בקבוקי יין בשנה,  שנתיים לאחר מכן 70 בקבוקי יין בשנה וכיום, יקב צוף מייצר 6,000 בקבוקים בשנה. 
אלי אביו של צוף ערך לנו סיור ביקב והראה לנו את תהליך ייצור היין ואפילו זכינו לטעום את היין במהלך תהליך התסיסה שלו. קיבלנו הדרכה והסברים מרתקים על תהליך ייצור היין. טעמנו את היינות המעולים המיוצרים במקום, לצד גבינות עשירות, לחמים ומטבלים, ירקות טריים ופירות העונה. עלות הסיור כולל הטעימות 120 ש”ח לאדם (או 100 ש”ח לרוכשים יין). היין של אלי ביקב צוף מיוחד מכיוון שהוא לא משתמש בגופרית בתהליך הייצור, מה שגורם ליין להיות פחות חריף ומשפר את היין ואפילו מי שפחות מתחבר לשתיית יינות יכול להנות מאוד מהיין. 

יקב צוף בימי מציע חמישי ושישי משתה אבירים החל מהשעה 19.30 בחצר ביתו של אלי (יש להתעדכן בשעות המדויקות מול אלי). מדובר על כמה שעות של חוויה קולינרית שכוללת יינות מעולים ובשרים. במשתה האבירים מוגשים 14 סוגי בשרים ו-6 סוגי יינות. אורך המשתה שלוש וחצי שעות וכולל ביקור ביקב וסדנת יין בסיום. במהלך הסעודה אלי פורש את הבשרים ומסביר על נתחי הבשר. המחיר לאדם עבור משתה האבירים הוא 275 ש”ח לאדם. חשוב לציין שבימים אלה יש שמירה על הנחיות הקורונה במקום, יש מגבלה של מספר אנשים בחצר ושיטת ההושבה במשתה השתנתה והיא בשולחנות גרעיניים ולא בשולחן אחד גדול.  יש אפשרות לכמה אופציות זולות יותר ממשתה האבירים. אירוח במדורת השבט בארוחה מלאה בסגנון טייק אווי כוללת פלטת מיקס 5 סוגי בשר מעולה, בקר וטלה, בין היתר, אסאדו, ווסיו, ספייריבס טלה, שפיץ שייטל, פלנק סטייק, קבב רומני מעושן ולפעמים נקנקיות קבנוס, קייג’ון, חרדל במשקל כולל 500 גר’ נטו לסועד.
ניתן לשנות תפריט ולהוסיף פרגיות, חזה עוף צלוי או המבורגר. כל זה בצירוף מטבלים, לחם הבית, סלט ירקות עם רוטב מיוחד ותפוחי אדמה צלויים, או אורז פרסי או תבשיל פריקה עם פטריות. המחיר 150 ש”ח לסועד בטקוואי או במשלוח. בשירות מלא וישיבה במקום העלות היא 180 ש”ח לסועד ומקבלים בנוסף גם טעימות יין, הדרכה ביקב, קינוח אישי ושתייה חמה.

התמונה צולמה ע”י ארז דגן
דירוג המבקרים ביקב היקב גבוה בשל הייחוד של היין, טעמו והשירות במקום. אלי דואג שכל הסועדים והמבקרים במקום ייצאו בתחושה טובה. רק מי שמגיע לסיור במקום יכול לרכוש את היין ולא ניתן לרכוש אותו במקומות אחרים.
הביקור ביקב כרוך בתיאום מראש מול אלי. ניתן ליצור קשר עם אלי דרך עמוד הפייסבוק: הפייסבוק: https://www.facebook.com/yekevtsoof
או במספר הטלפון: 050-4224777
כתובת: סיירים 3, ערד

המלצה מספר 3: טיול תצפיות בסביבת בערד
הנופים של המדבר הם לגמרי הנופים האהובים עליי בארץ.  שקט ושלווה המאפיינים את המקום, צוקים מדהימים, תצפיות מרהיבות וסיפורים היסטוריים על מקום ייחודי זה. אם אתם מגיעים לערד ומעוניינים בהסברים ובהדרכה אני ממליצה על המדריך ומורה הדרך זך בן נתן- מדריך טיולים בעל ידע רב שילווה ויקח אתכם למקומות שונים במדבר ויחלוק איתכם את הידע שלו.
טלפון ליצירת קשר עם זך: 0502713914
זך לקח אותנו לתצפיות אל מול נוף מדברי מרהיב וסיפר לנו את ההיסטוריה העומדת מאחורי כל מקום. אם אתם מעוניינים להגיע באופן עצמאי ללא הדרכה, מצרפת לכם 2 תצפיות מקסימות שלא כדאי לכם לפספס במהלך השהות שלכם בערד. 
המצפה הראשון והמרשים ביותר נקרא “מצפה מואב”. ההגעה למקום פשוטה והגישה למקום נוחה, יש חנייה מסודרת ומדובר על כמה דקות הליכה עד למצפה. אם אתם מגיעים לערד לא הייתי מפספסת את נקודת התצפית הזאת. כדי להגיע למקום יש לכוון בוויז או בגוגל מפות ל”מצפה מואב ערד”. 

המצפה השני נקרא “מצפה איתמר איליה”. המקום פחות נגיש ולוקח זמן להגיע אליו מהעיר (אז תלוי בזמן שיש לכם) אך הוא אינו עמוס באנשים ומציע פינה שקטה. הנסיעה מומלצת לרכב 4X4 אבל לגמרי אפשרי גם לרכב פרטי. ההגעה למקום כוללת נסיעה בדרך עפר בערך 20 דקות. ניתן לעשות את המסלול גם ברגל בהליכה של שעה עד שעה וחצי לכיוון (המסלול לא מעגלי). כדי להגיע למקום יש לכוון בוויז “מצפה איתמר איליה”.  המצפה הוקם לזכרו של איתמר איליה תושב ערד שהיה לוחם שייטת ונהרג באסון השייטת בשנת 1997 בלבנון. 

המלצה מספר 4: סדנת צלילי מרפא עם ליאור 
אחת מהסדנאות הכי מרגיעות ומיוחדות שיצא לי להתנסות בהם היו מטעם חברת “שורשים”.  את הסדנה העביר לנו ליאור שהוא מתמחה ברפואה עתיקה, נטורופתיה, ריפוי טבעי וטיפול בסיוע נשימה. ליאור ובקי אישתו מציעים הרצאות, סדנאות חוויתיות, מעגלי מדיטציה ותנועה לזוגות ולקבוצות. אנחנו התנסינו בסדנת צלילים מרגיעה שארכה כשעה והתקיימה בשקיעה. עלות הסדנה לזוג 550 ש”ח, עלות לקבוצה של עד 20 אנשים 1500 ש”ח.  חוויה מיוחדת ומומלצת למבקרים בערד!
ליצירת קשר ולפרטים נוספים ליאור ובקי: 054-6405406

המלצה מספר 5: מתחם הלינה olives
בעת השהות שלנו בערד התארחנו במתחם הלינה המפנק “olives”. מדובר על מתחם הכולל חצר גדולה, סלון מרווח, מטבח ופינת ישיבה משותפים וחדרים עם שירותים נפרדים לכל יחידה. המתחם יכול להתאים מאוד לאירועים, לקבוצות גדולות ולמשפחות שמעוניינות להתארח במתחם משותף אך מציעה גם פרטיות לזוגות המעוניינים להתארח במקום. כשהגענו למתחם הלינה קיבלו את פנינו ערן מנהל המקום ורענן הבעלים של המקום שהוא גם המתכנן והמעצב של המתחם והם עשו לנו סיור במתחם כולו. כל החדרים מעוצבים מדהים וחלקם מתאימים לזוגות והאחרים מחולקים ומתאימים לאירוח למשפחות. שני החדרים במתחם שאהבתי במיוחד ומתאימים לזוגות הם:
 “ברנע 1” שנמצא בקומה העליונה ובבוקינג הוא נקרא “סוויטה עם נוף להרים” .
“קלמטה 3”– שנמצא בקומה התחתונה ובבוקינג נקרא “סוויה עם טרסה” ויש לו יציאה למרפסת מהממת שמופיעה בתמונה כאן.  ניתן להתרשם מתמונות נוספות בבוקינג, מצרפת קישור. 
המתחם מעוצב בטוב טעם תוך חשיבה על הפרטים הקטנים וקיבלנו את המתחם נקי ומסודר. בחדרים תקבלו מגבות נקיות, ותכשירי רחצה. יש לציין שהחדרים בקומה העליונה לא מבודדים מרעש (שומעים את היושבים בסלון). 

מספר טלפון ליצירת קשר עם ערן: 0547273732

קישור להזמנה ישירה של המלון ללא עמלות:
https://www.booking.com/hotel/il/olives.en.html?aid=2001135&no_rooms=1&group_adults=2

המלצה מספר 6:  בית האומנים של אלכס ואינה גוטמן 
בערד נמצא ביתם של אלכס ואינה שהם זוג אומנים מוכשרים. אלכס יוצר סיפורים מברזל ואינה מציירת בסגנון מיוחד מאוד אליו תחשפו בהגעתכם לביתם. ביתם של הזוג הוא גלריה מרשימה המלאה בסיפורים וחוויות. אלכס אירח אותנו בביתם בשמחה רבה, הציע לנו כיבוד ועשה לנו סיור בבית, סיפר על מקורות ההשראה,על עבודתו ועל האומנות והיצירות אותם הוא יוצר. בסיור מועבר בשפה העברית או רוסית על פי בחירה. לאחר הסיור התנסינו בסדנת מתכת שנמשכה כשעה בה כל אחד יצר עבודה אישית. אני יצרתי שני פרחים קטנים ממתכת- חוויה מיוחדת!  עלות הסדנה 100 ש”ח לאדם ואורכה שעה עד שעה וחצי. הסדנה מתקיימת בחצר באוויר הפתוח (במקום מוצל), אך כשיש עומס חום כבד הסדנה מתקיימת בתוך הבית. אינה אישתו של אלכס גם היא מעבירה סדנאות של ציור אינטואיטיבי עלות הסדנה 150 ש”ח לאדם. 
כמו כן, ניתן להזמין מאלכס דיוקן עצמי של פנים, של בעל חיים שלכם ואפילו של כל המשפחה בעיצוב אישי. 

ליצירת קשר ניתן להתקשר לאלכס או לכתוב לו הודעה בווצאפ: 052-8414504

כתובת: רחוב עפרוני 10/1, ערד

 

המלצה מספר 7: “אנהמיה” מטבח ביתי מקומי
את ארוחת הבוקר המפנקת והמגוונת הכינה לנו אדווה גולן. אדווה מציעה ארוחות בוקר ישראליות צמחוניות וטבעוניות מפנקות במיוחד עד למקום האירוח שלכם (בערד וסביבתה) או  בסל פינקניק רומנטי (לפי בחירתכם). מחיר סל בוקר זוגי 200 ש”ח ולקבוצות נבנה תפריט עשיר והמחיר נע בין 80-140 ש”ח לאדם. אדווה מציעה עצמה גם כשף המגיעה לבשל בבית/ ביחידת אירוח. 
*יש להזמין מספיק זמן מראש .
אתר האינטרנט של “אנהמיה”: http://annamajafoods.com/he/welcome/

לפרטים נוספים וליצרת קשר עם אדווה גולן: 054-5821483

המלצה מספר 8: מסעדת MUZA
מסעדת מוזה נוסדה לפני 36 שנים וכבר שנכנסנו למסעדה הופתענו לגלות אווירה צעירה וצבעונית. המסעדה מקושטת בסמלים, דגלים וצעיפים של קבוצות כדורגל מרחבי כל העולם. בעל המקום מאמין כי האהבה לכדורגל מאחדת בין אנשים שונים ותרבויות שונות ולכן בחר לעצב את המקום עם סמלים של קבוצות כדורגל מרחבי כל העולם. ביום המקום משמש כמסעדה ובערב משמש כמסעדה וכפאב. 
המסעדה מתמחה בהמבורגרים אך מציעה תפריט מגוון של אוכל צמחוני, טבעוני ובשרי- על פי בחירתכם. 

קישור לאתר האינטרנט של המסעדה: https://muza-arad.rol.co.il/
מספר טלפון ליצירת קשר ולהזמנת מקום במסעדה: 08-9955595
שעות פתיחה של המסעדה:
 כל יום בין השעות 11:00-00:00 
כתובת: מתחם תחנת הדלק אלון, 31, ערד

המלצה מספר 9: טיול לברכת צפירה
במדבר יש המון מסלולים מיוחדים ברמות קושי שונות. אחד המסלולים שרציתי לעשות כבר הרבה זמן במדבר הוא ברכת צפירה. הגישה עד למקום היא לבעלי רכב 4X4 בלבד, אנחנו הגענו לאזור בטיול הג’יפים שלנו. ניתן להגיע עד “חניון ברכת צפירה” ושם להחנות את הרכב ולצעוד 20 דק ברגל. מי שחושש להשאיר את הרכב שלו בשטח יכול להחנות בכפר הנוקדים ולהתקשר לסעיד שיקפיץ אתכם מכפר הנוקדים עד לברכת צפירה.
מספר הטלפון של סעיד: 052-336-1334⁩
הירידה והעלייה מהבריכה תלולה מאוד, וכרוכה בטיפוס עם יתדות. המסלול לא מתאים למי שסובל מפחד גבהים או לילדים קטנים. גובה המים בבריכה משתנה בהתאם לעונה ולכמות המשקעים. יש להתעדכן במזג האוויר טרם ההגעה למקום כדי להמנע משטפונות ומעומסי חום כבדים. המסלול ללא עלות וללא צורך בהרשמה מראש. 

תודה רבה לארז דגן מדריך הטיולים על ההבהרות בנוגע למסלול ועל התמונות המהממת שצילם אותי. לפרטים נוספים על המסלול מוזמנים לאתר של ארז דגן: 
https://www.eretzdagan.com/tracks/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%A6%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%94

המלצה מספר 10: טיול ג’יפים בבקעת הקנאים
טיול הג’יפים שלנו היה בבקעת הקנאים  הנמצאת בין ערד לבין מצדה. מדריך טיולים שליווה אותנו במהלך היום היה אלן לוין שהוא מורה דרך מדברי. אלן יוכל להמליץ לכם על מסלולים או לקחת אתכם למסלולים על פי בחירתכם. 
בבעלותו של אלן 2 ג’יפים ומדריך נוסף שמתלווה במידת הצורך. בכל ג’יפ עד 7 מקומות ישיבה ועלות עבור ג’יפ אחד לטיול של שעתיים 800 ש”ח, לטיול של ארבע שעות 1,200 ש”ח וטיול ליום של כולל ארוחת צהריים קלה 1,600 ש”ח. 

מספר טלפון ליצירת קשר עם אלן: 0525354998

להמלצות נוספות, סרטונים ויעדים נוספים מוזמנים להכנס לעמוד האינסטגרם שלי!
השתמשת בהמלצות שלי? ספרו לי על כך ותייגו אותי באינסטגרם !
https://www.instagram.com/nitzan_avital/

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply