Travels

ISTANBUL

אחרי שקיבלתי הרבה הודעות ושאלות מכם על המצב הביטחוני בטורקיה ואיך היחס מצד המקומיים כלפי ישראלים, הפעם בחרתי להתחיל את הבלוג בסיפור קצר מהיום האחרון שלנו באיסטנבול. ביום הראשון שלי ושל אמא שלי באיסטנבול, נסענו מהמלון למסגד אורטקוי ובירידה מהמונית היה באזר קטן ונחמד של תכשיטים ועבודות יד. אחד מהסוחרים שאל אותנו מאיפה אנחנו וכשענינו מ״ישראל״ הוא סיפר לנו כמה הוא והעם הטורקי אוהבים את ישראל ואת האנשים הישראלים וכמה הפוליטיקה והתקשורת מחרבים את היחסים בנינו. הוא ניסה לשכנע אותי שאין סכנה בהגעה לטורקיה ושאנחנו מתקבלים פה באהבה ובברכה תמיד ושהוא ״אח שלנו בטורקיה ופה בשבילנו בכל ביקור״, אמרתי לו שאני כבר משוכנעת וזו הסיבה שהגעתי לאיסטנבול ושהוא משכנע את האדם הלא נכון, אבל הבטחתי לו שאעביר את המסר שלו הלאה.

איסטנבול, יעד זול בטירוף לקניות חוויה קולינרית מטורפת עם אוכל מדהים והכי חשוב אנשים חמים ואדיבים. בכל מקום אפשרי שהסתובבנו השאלה הראשונה שאלו אותנו ״מאיפה אתם״ , וכשענינו ישראל קיבלו אותנו תמיד בברכה אהבה וחיוך, הרגשתי ביטחון מלא בכל מקום שהגענו אליו. המקומיים אנשים פשוטים, טובים ורגישים, ביום השני לטיול שלנו אמא שלי נקעה את הרגל ובכניסה לאתרים עזרו לה להיכנס, קיצרו לה את התור והכניסו ללא תשלום מבלי שביקשנו את כל זה. אז שמעתי הרבה ״למה לתת כסף לשליט ששונא אותנו״, ״מה יש לחפש במדינה מוסלמית עוינת״, ״שונאים אותנו שם״, צריך לזכור שכולנו אנשים פשוטים ושבסופו של יום הכסף מגיע גם לאנשים הפשוטים ולא רק לארדואן…ואף אחד לא שונא אותנו שם…בקיצור, איסטנבול יעד פשוט מדהים עם אנשים מדהימים!!! מומלץ. מומלץ. מומלץ.

כמה דברים שחשוב לדעת:

*מלון -אנחנו שהינו במלוןCVK Park Bosphorus Hotel Istanbul (ועוד ישראלים רבים שפגשנו במלון) יש להם שני מלונות אחד ליד השני, (בחרנו במלון 5 כוכבים) המלון יוקרתי מאוד מעוצב ומסוגנן, השירות מצוין, ארוחת בוקר מצוינת ומגוונת מאוד, מיקום מצוין בטקסים שזה במרכז העיר, קרוב מאוד לרחוב איסטקלל, 5 דקות הליכה(רחוב קניות מרכזי). הכניסה לספא חופשית, הספא במלון כולל: חאמם טורקי, סאונה יבשה, סאונה רטובה ובריכה. אנחנו הוספנו גם ערב אחד טיפול מסורתי בחאמם שהיה אמנם קצת יקר אבל מיוחד מאוד, לדעתי זו חוויה שאי אפשר לותר עליה בביקור באיסטנבול. השתמשנו בכל שירותי המלון, מהמסעדות המצוינות של המלון (עם מחירים לא יקרים בכלל) ועד הספא המפנק והיוקרתי. התניידנו לרוב או במוניות או ברגל. מחירי המוניות זולים מאוד ביחס לישראל ולכן זה אמצעי תחבורה מאוד נוח להתניידות בעיר. כשלקחנו מונית הנהגים תמיד מפעילים מונה, ואם לא יש לבקש מהם. עובד המלון שהעלה אותנו למונית נותן פתק עם פרטי המונית, ככה שאין לרמות או לעקוץ את התיירים במלון (בפתק פורט מחירי הנסיעות במונית אני אצרף אותם לפה, שימו לב שזה מחירי הנסיעות מהמלון ליעדים המצורפים, אבל אם אתם מתמקמים במלון קרוב זה יכול להיות רלוונטי גם עבורכם). הצוות עזר לנו בהכל, מהפרטים הקטנים. אמא שלי נקעה את הרגל וכל הצוות התגייס לעזור לנו, מהבלבוי בכניסה למלון שישר רץ עם קרח ועד פקידת הקבלה שהחליפה לנו את החדר לחדר נגיש וקרוב למעלית. בקיצור, המלון מומלץ בחום.
קישור להזמנה ישירה של המלון ללא עמלות:
https://www.booking.com/hotel/tr/cvk-hotels-resorts-park-bosphorus.en.html?aid=2001135&no_rooms=1&group_adults=2

* טיסה– טסנו עם חברת פגסוס הלוך חזור, הטיסות יצאו בדיוק בזמן, לא היו עיכובים, הצוות היה מאוד נחמד. הטיסה עלתה לבן אדם 250$ (שזה יחסית יקר), אפשר למצוא טיסות במחירים הרבה יותר זולים. הזמנו את הטיסות דרך האתר skyscanner והמחיר כולל טרולי ומזוודה בינונית. יצאנו עם מזוודות דיי ריקות (כדי למלא אותן בקניות), הטיסה לאיסטנבול ממש קצרה (שעתיים בערך).

*כרטיס סטודנט– אז בניגוד להמלצה שאני בדרך כלל מציעה בכל הבלוגים שלי לכל מדינות אירופה להצטייד בכרטיס סטודנט, באיסטנבול אין כלל הנחות בהצגת כרטיס סטודנט זר (רק סטודנט מקומי טורקי זכאי להנחות בכניסה לאתרי תיירות).

*הגעה הלוך משדה התעופה(sabiha) סביחה ל( Taksim)טקסים- נסיעה לטקסים ב  havabus  חוצים לצד השני של הכביש ישר ביציאה מהשדה ועולים על אוטובוס. המחיר הוא 18 לירות לאדם (11 שח בערך) נסיעה של שעה עד לטקסים באוטובוס חדש וממוזג עם מקומות ישיבה. יש גם מוניות ביציאה מהשדה בעלות של 30-50 יורו, לדעתי אין סיבה למונית… האוטובוס מוריד במרכז טקסים ומשם פתחנו גוגל מפות וניווטנו רגלית עד המלון (13 דק הליכה, תלוי איפה ממוקם המלון שלכם.

*התניידות בעיר- ההתניידות באיסטנבול ברובה הייתה במונית ובהליכה רגלית. מכיוון שיש הרבה הליכות רגליות אני ממליצה מאוד להשתמש בGoogle Maps בניווט ברחבי העיר, דרך ההתניידות הנוחה ביותר. ממליצה מאוד אפילו אם אתם יושבים לתכנן את הטיול מראש, לסמן כוכבים או לבבות במפות של גוגל וככה יהיה לכם יותר קל להתנייד לפי המקומות שאליהם תרצו להגיע. בנוסף, אם הכתובות והיעדים יהיו לכם שמורים בטלפון במפות יהיה לכם יותר קל עם נהגי המוניות (שרובם המוחץ לא יודע בכלל אנגלית).

*נהג מונית מקומי מומלץ- בהמשך להתניידות בעיר, המונית מאוד זמינות בעיר, רק יוצאים לרחוב וכבר יש שפע של מונית, בכל מקרה אם אתם מעוניינים בנסיעות ארוכות, או אפילו נסיעות לשדה התעופה, המלצה חמה על נהג מונית פשוט מדהים בשם ״רמאדן״ שהוא גם דיג׳י צעיר עם אנרגיות טובות מתאים בעיקר לצעירים, שם לנו מוזיקה במונית בטורקית ענה לכל בקשה שלנו רץ להביא לנו את המזוודות, היה סבלני (כשלא מצאתי את הדרכון, הרגיע ועזר בחיפושים) והכי חשוב עשה לנו שמח ואווירה טורקית. התייצב בזמן עם חיוך כל פעם שהזמנו אותו מומלץ בחום!!!! זמין בווצאפ. +90 534 468 25 19 – רמאדן.
דרך אגב, ההמלצה הזאת באה בעקבות הרבה המלצות חוזרות ששמעתי מישראלים על נהג שעובד עם ישראלים באופן קבוע, מבלי לציין שמות, הזמנו את אותו נהג ״מומלץ״ ולא רק שדרש מחיר גבוה, אמר שמאחר ובסוף מרוב שהאיחור היה מוגזם הוא לא הגיע. בקיצור, אחרי שהכרנו את רמאדן הזמנו אותו לקחת אותנו לכל מקום (חבל שלא הכרנו אותו כבר ביום הראשון לטיול…)

קניות- יש 2 רשתות בגדים מקומיות זולות שאני מאוד התחברתי לסטייל שלהן וקניתי בהן דיי הרבה: Centro, Defacto -הרשתות האלה נמצאות גם ברחוב איסטקלל וגם בקניון ונציה. 
אם אתם בקטע של קניות יש כמה מקומות שלא הייתי מפספסת:
רחוב איסטקלל בעייני הוא חובה יש שם אווירה מיוחדת הרבה מעבר לקניות, יש הרבה נגני רחוב מקומיים שכיף פשוט לעמוד ליד ולהקשיב.
* קניון אווטלאט ונציה קניון חמוד שהוא אווטלאט שאפשר בכיף להעביר שם חצי יום, עשינו שם קנייה דיי רצינית והסתפקנו בשלוש שעות, לדעתי אפשר למצוא שם הרבה מציאות. הקניון ממוקם דיי רחוק מהמרכז (נסיעה של בערך 20-30 דקות תלוי בעומס בכבישים) והנסיעה לשם עולה בערך כ-50 ₪. עם זאת, יש הרבה קניונים באיסטנבול ואנחנו היינו רק באחד אז אם מטרת הטיול העיקרית שלכם היא קניות שווה לברר באינטרנט על עוד קניונים מומלצים. מחירים ממש מצחיקים, קניתי תיקים מדהימים (חיקויים של זארה) כל אחת בעשרה שקלים. יש מציאות… צריך להסתובב ולחפש.
כתובת: Karadeniz Mahallesi, Eski Edirne Asf. No:408, 34250 Gaziosmanpaşa/İstanbul, טורקיה.

הבזאר הגדול- (Kapalıçarşı)– מדובר על שוק ענק שיש לו מלא כניסות (מעל 400 כניסות ויציאות) ואפשר להעביר שם יום שלם. נמכר שם ממש הכל מהכל מכלי מטבח ועד תיקים (נמכרים שם הרבה מאוד חיקויים). המקום מתוייר בטירוף ועמוס מאוד. לדעתי, המוכרים שם מאוד לוחצים על התיירים לקנות ולא נעימים, במידה ומציצים לכיוון של דוכן מסוים או מצביעים על תיק יש הסתערות וניסיונות מעיקים למכור. החוויה שלי משם הייתה פחות נעימה ושעה הספיקה לי שם, אני פחות התחברתי. בכל מקרה מדובר על אחד המקומות המפורסמים והידועים באיסטנבול, לכן לא הייתי מוותרת והייתי ממליצה כן ללכת לשם לעשות סיבוב. המחירים בבזאר הגדול יחסית גבוהים שכן מדובר על מקום תיירותי מאוד ולכן הייתי שומרת את הקניות למקום אחר. אם בכל זאת בחרתם לקנות שם, מקובל מאוד להתמקח על המחיר (הציעו לי תחילה תיק ב900 לירה טורקית ולבסוף ירדו ל300…). 

השוק המצרי Mısır Çarşısı- את הסיבוב בבזאר הגדול אפשר לשלב יחד עם סיבוב בשוק המצרי שנמצא סמוך אליו, שוק בעיקר של תבלינים ואוכל, כל המוכרים בחנויות מגיעים לתיירים עם צלחות מלאות בשלל של קינוחים טורקיים לטעימות, אווירה מיוחדת, הייתי ממליצה לבקר אפילו אם אתם לא מעוניינים לקנות כלום.  כתובת: Rüstem Paşa Mahallesi, Erzak Ambarı Sok. No:92, 34116 Fatih/İstanbul, טורקיה

 

 

 

 

 

 

 

קניות בצד האסייתי של איסטנבול- איסטנבול מחולקת לגדה אירופאית וגדה אסיאתית. הגדה האסיאתית מיועדת יותר למגורים של המקומיים ולכן המחירים שם והקניות הרבה יותר זולים!! אנחנו לקחנו מבשיקטש הפלגה מרציף: Beşiktaş (Ş.Hatları; Kadıköy), הפלגה של 20 דקות במחיר של 10 לירות לזוג (בערך 3 ש”ח לבן אדם), ההפלגה שלנו יצאה ב11:30, אך יוצאת לעיתים תכופות (בערך כל חצי שעה) בעת ההגעה לצד השני פונים שמאלה וחוצים את הכביש ושם יש שוק המציע אוכל, בגדים וכלי מטבח. כשהסתובבנו ברחובות שם גיליתי חנות בגדים מקומית מקסימה שגם בעל הבית היה שם וגם המוכרת (שיש לה גם סטייל מדהים) ושניהם היו ממש נחמדים ושירותיים וכששמעו שאנחנו מישראל בכלל קיבלו אותנו באהבה, עשיתי שם קנייה דיי גדולה, התחברתי מאוד לסטייל שם, שווה ביקור. 
כתובת החנות: Caferağa Mahallesi, Üzerlik Sokak, קדיקוי, טורקיה.

כמו שאתם כבר יודעים תמיד לא מפספסת מקומות טובים לאכול בהם, ולכן הרבה מההמלצות בבלוג יהיו קשורות אוכל…

אטרקציות, מקומות ומסעדות שאסור לכם לפספס בטיול שלכם לאיסטנבול:
המלצה מספר 1 !!!!!!!מסעדה שף נוסרת-
נוסרת הוא שף מדהים שמתעסק בבשרים והתפרסם והצליח מאוד באינסטגרם. לנוסרת 2 מסעדות באיסטנבול, אנחנו הלכנו למסעדה Nusr-et steakhouse . השירות היה מדהים אפילו שהמסעדה הייתה מפוצצת ומלאה עד אפס מקום. אנחנו הזמנו מקום מראש שבועיים לפני וגם אז המסעדה הייתה בתפוסה מלאה. המסעדה מצויינת ברמה הכי גבוהה שיכולה להיות, המחירים יחסית יקרים למסעדןת אחרות באיסטנבול מכיוון שמדובר במסעדת ש אבל צגמרי הייתי מציעה לא לפספס. יש במסעדה הרבה ״שואו״ גם מעבר לאוכל המדהים, ההגשה מאוד מיוחדת. המנהל טיפל בנו באופן אישי וממש כל בקשה שלנו נענתה. אני ממליצה להזמין ״Nusaret special״ , מדובר על מנת הספיישל של השף נוסראת. מנה ראשונה קיבלנו סלט עם טעמים ממש מיוחדים, שילוב של טעמים מתוקים חמוצים ומלוחים והמנה העיקרית שעשו לנו אותה ממש ליד השולחן, מנה של סטיקוני פילה ברוטב חמאה, המחיר יצא לנו סהכ לזןג 280₪ , לא לקחנו קינוח אבל אם אתם מגיעים בקבוצה ממליצים מאוד לקחת את המפל שוקולד (מנה גדולה מאוד מספיקה לפחות לארבעה אנשים). בקיצור, ההמלצה הזאת לא סתם במקום הראשון לא הייתי מחמיצה את המסעדה הזאת בשום מצב. ההזמנה למסעדה מתבצעת דרך האתר:

http://www.nusr-et.com.tr/en/home.aspx#branch

כתובת: Etiler Mahallesi, Nispetiye Cd No:87, 34337 Beşiktaş/İstanbul, טורקיה.

המלצה מספר 2: בורקס מספר אחת באיסטנבול: 
המקום נמצא בצד האסייתי של איסטנבול. הבורקס המצויין שלהם הוא הסוּ-בּוֹרק ((Suböreği), שזה בעצם בורקס מים (נעשה על בסיס אדי מים) ממולא בתרד וגבינה. ניתן למצוא שם עוד מגוון מאפים מעולים, שווה ביקור.
כתובת: Caferağa Mahallesi, Mühürdar Cd. No:15, 34710 Kadıköy/İstanbul, טורקיה.

המלצה מספר 3: קינוחים טורקיים Karakoy Gulluoglu
האמת שאת הקינוחים הטורקיים אפשר למצוא ממש בכל מקום, ברחוב איסטקלל יש בשפע (אם אתם מעוניינים לקנות גם חבילות ארוזות הביתה או אפילו למתנות). אחד המקומות הטובים ביותר באיסטנבול לקינוחים הטורקיים, מקום שאפשר גם לשבת בו וממש להנות מחוויה טורקית הוא Karakoy Gulluoglu. לפעמיים יש תורים ארוכים במקום, אבל לגמרי שווה לחכות, מקום ששווה לעשות בו עצירה בדרך למנוחה.

כתובת: Kemankeş Karamustafa Paşa Mahallesi, Kemankeş Cad. Katlı Otopark Altı No: 3-4, 34425 Beyoğlu/İstanbul, טורקיה

המלצה מספר 4: ארמון דולמהבחצה (Dolmabahçe Sarayı):
ארמון מהמם ומרשים מאוד גם מבפנים וגם מבחוץ, אחד המפוארים והמרשימים שראיתי. חשוב מאוד להצטייד בתעודת זהות או בדרכון או ברישיון נהיגה בהגעה לארמון (נותנים כפיקדון בכדי לקבל אוזניות שמע להדרכה בתוך בארמון) בלי זה לא ניתן לקבל את האוזניות. את כרטיס הכניסה קנינו במקום ולא הזמנו מראש. יש כמה כרטיסי כניסה שונים לחלקים שונים בארמון, עלות כניסה לחלק המרכזי של הארמון 60 לירות כניסה לכל חלקי הארמון 90 לירות. אנחנו לקחנו כרטיס כניסה רק לחלק המרכזי של הארמון, היה בערך שעה עד שעה וחצי ולדעתי האישית היה מספיק. מומלץ להגיע מוקדם כמה שאפשר, אנחנו הגענו בפתיחה של האתר, בסביבות 9.00 בבוקר ולא היה עומס, ברגע שיצאנו היו תורים ארוכים מאוד, היה עמוס מאוד בתיירים ובקבוצות גדולות ומאורגנות של תיירים (הארמון קרוב מאוד למלון cvkממש מרחק הליכה של 10 דקות).

המלצה מספר 5: מגדל גלטה וגשר גלטה:
על גשר גלטה ניתן לצעוד גם מתחתיו וגם מעליו. ממליצה מאוד לעבור את הגשר רגלית. מגדל גלטה- מבנה מהמם שאני ממליצה לעלות לתצפית למעלה, העלייה במעלית, והתצפית מלמעלה פשוט מדהימה!!! המגדל נהרס ושופץ מספר פעמים במהלך תקופת האימפריה העות’מאנית. המגדל כיום פתוח לציבור הרחב כמגדל תצפית, במקום יש גם מסעדה ובית קפה.

המלצה מספר 6: ארמון טופקפי, איה סופיה, ירבאטאן, המסגד הכחול:

מומלץ לשלב את כל האתרים האלה ביחד באותו היום. כולם שווים ביקור ונמצאים במרחק הליכה אחד מהשני. אנחנו נכנסנו לכולם (חוץ מהמסגד הכחול, שהתרשמנו מבחוץ כי הוא היה סגור, יש להתעדכן בשעות הפתיחה של המקום).
 ארמון טופקפי (Topkapı Sarayı Müzesi), כמו ההמלצה לארמון דולמבחצ’ה גם שם אני ממליצה להגיע מוקדם בפתיחה כי אחרי שעה המקום כבר עמוס מאוד בתיירים ותורים ארוכים. בהתחלה הסתובבנו עצמאית ואז הצטרפנו לקבוצה של סינים שהיה להם מדריך טורקי שהסביר באנגלית (ביקשנו להצטרף וזה היה בסדר מבחינתם…), עלות כניסה לבן אדם 60 לירות טורקיות, סיור רגלי בארמון לקח לנו בערך שעה, שעה וחצי. המקום מאוד יפה ממליצה מאוד.

איה סופיה (Ayasofya Müzesi), הגענו לקראת שעות הבוקר המאוחרות ועמדנו בתורים ארוכים מאוד בכניסה. המקום עצמו מרשים מאוד אבל נמצא בשיפוצים דיי רציניים מבפנים (לכן חלקים מסוימים בפנים מוסתרים). מדובר על מסגד שהיה כנסייה במקור ולאחר השתלטות העותמניים הפכה הכנסייה למסגד, והיום משמשת כמוזיאון.

ירבטאן (Yerebatan Sarnıcı)- המקום נמצא במקום קצת חבוי ולא מאוד בולט לכן מומלץ לשאול מקומיים שיכוונו אתכם למקום, המקום מרשים ביותר, מדובר על בור מים תת-קרקעי, שנחשב לגדול מבין מאות מאגרי המים העתיקים שנמצאים מתחת לעיר איסטנבול.

 אטרקציות אפשריות עם ילדים באיסטנבול: אקווריום איסטנבול, פארק שעשועים (Vialand) , מוזיאון השוקולד, מוזיאון השעווה (מדאם טוסו).

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply