Travels

Iceland

ברוכים הבאים לאחת מהמדינות הקסומות ביותר בעולם- איסלנד! אחד מהיעדים הכי מרגשים ויפים שיש לעולם להציע! טיול שונה מכל מה שעשיתי עד היום ,טיול גיאולוגי עם הרבה מאוד טבע מסביב במדינה הירוקה ביותר בעולם!

רגע לפני שמתחילים.. קצת מידע על איסלנד:
שטחה של איסלנד הוא פי 5 בערך משטחה של ישראל, וחיים בה נכון להיום, 300,000 תושבים בלבד! שזה פחות מ5%מאוכלוסיית ישראל, מדובר על המדינה הכי פחות צפופה בעולם!
באיסלנד תוכלו למצוא קרחוני ענק בני מאות אלפי שנים בעומקים של עד 2 ק״מ שתופסים שטחי ענק ברחי האי. באיסלנד שפע של נהרות וקרחונים ומעל ל700 מעיינות חמים בטווח של 35 עד 80 מעלות צלזיוס. באיסלנד קיימים כ-200 הרי געש, מתוכם 30 הרי געש פעילים מתוך 10 הם סופר וולקאנו- הר געש שבהתפרצות שלו יכול לשנות את פני האנושות!

מסלול הטיול– הטיול שאני עשיתי באיסלנד מבוסס על הקפת האי, עם כיוון השעון לכיוון צפון (ניתן לעשות את הסיבוב גם נגד כיוון השעון). נוסעים בכביש מספר 1, הכביש המהיר של לאיסלנד. אני הייתי באיסלנד 11 ימים, ואם אתם שואלים אותי, זה לגמרי לא מספיק! בבלוג הזה אכתוב לכם על המסע שלי לארץ הקרח והאש ואציין את כל המקומות שהכי אהבתי! לאזור של הפיורדיים המערביים לא הגעתי. מצרפת לכם תמונה של המסלול הכללי שעשינו (מסומן בצבע ורוד). אני יצאתי לטיול מאורגן אבל לגמרי אפשרי לעשות את הטיול הזה באופן עצמאי עם הכנה מספיק טובה מראש!
* מצרפת לכם גם לינקים להזמנה ישירה של כל בתי המלון במחירים מיוחדים!

נחיתה והתניידות ברחבי איסלנד-יש שדה אחד מרכזי שבו נוחתות כל הטיסות- שדה לייב אריקסון, עיר הבירה רייקויק. התניידות בעיקר עם רכב, ניתן להשכיר רכב בשדה התעופה.

מלונות– באיסלנד לא כל מקום שקוראים לו מלון הוא באמת מלון- הרבה מהמלונות מאוד פשוטים, לא רמה גבוהה אבל הכל נקי ומסודר, מאוד בסיסי. האוכל נקי ומוקפד. החדרים קטנים וצפופים מאוד, ברוב המקומות המקלחות והכיורים קטנים מאוד. יש אפשרות לחימום של החדרים ברוב המלונות.
התיירות באיסלנד התחילה רק בשנת 2009, ובקושי היו מלונות. רוב העובדים הם לא איסלנדים, מכיוון שאין הרבה איסלנדים מגיעים עובדי חוץ ממדינות מזרח אירופה שיעבדו בתחום התיירות. שימו לב שמבחינת עישון- יש איסור גורף לעשן בכל מרחבי המלונות! אין לאיסלנדים סובלנות לעישון במבנה סגור או בחדר המלון. הקנס הוא 400 יורו. בחדרי המלון משלמים על ימי איוורור- כלומר, מחייבים אתכם כל יום עד שהחדר מתאוורר. במהלך הכתיבה אפרט לכם את כל המלונות שישנו בהם (כמעט בכל יום במהלך הטיול שלנו עברנו מלון). מומלץ להזמין את המלונות מספיק זמן מראש מכיוון שאין מבחר רב והמלונות מתמלאים יחסית מהר.

מזג אוויר וציוד לטיולים– אני טסתי לאיסלנד בחודש אוגוסט (בקיץ האיסלנדי), שמבחינת מזג האוויר זה בערך כמו בחורף אצלנו. הטיול בקיץ ובחורף שונה מאוד באיסלנד ואני מפרטת לכם את הטיול שעשיתי בקיץ. בחורף יש אטרקציות אחרות שפחות רלוונטיות בתקופת הקיץ (ולהפך). מזג האוויר באיסלנד הוא בלתי צפוי! משתנה מהר מאוד ובקיצוניות. אפשר לחוות ביום אחד את כל עונות השנה!
חובה- להביא חליפות גשם כל הזמן בתיקים, הגשם יכול להיות מטורף . אין צורך במטריות, הן מתהפכות במהירות. חובה- נעליים עמידות במים. ניתן לרכוש את כל הציוד בחנויות בארץ, נינתן לרכוש חליפות גשם בדקטלון,  נעליים עמידות בפני מים אני רכשתי בטבע נאות.

כניסה חופשית לשמורות הטבע– באיסלנד יש חוק שקובע שהטבע שייך לכולם וכי אין לגבות כסף עבור הכניסה לשמורות הטבע. לכן, הכניסה לכל הפארקים ושמורות הטבע ברחבי איסלנד היא חופשית וללא עלות. בשנים האחרונות החלו לגבות תשלום על החנייה בחניונים. 

צילום ברחפן– בשנים האחרונות חל איסור על הטסת רחפנים בשמורות הטבע באיסלנד. בכניסה לשמורות הטבע והפארקים יש שלטים המציינים את האיסור על הטסת הרחפנים. 

מטבע והמרת כסף– המטבע שמשתמשים בו באיסלנד הוא קרונה איסלנדי, נכון להיום 1,000 קרונות הן 23 ש״ח. בניגוד למדינות אחרות בהן אני לא ממליצה להמיר בשדה התעופה, באיסלנד דווקא מומלץ להמיר מראש את הכסף שלכם בשדה מכיוון שאין הרבה מקומות שתוכלו להמיר בהם כסף.
חשוב לציין שאיסלנד לא מדינה זולה והמחירים בה יקרים.

אינטרנט– אני עשיתי חבילת גלישה מראש דרך חברת הסלולר שלי בארץ, כי הייתי צריכה להיות זמינה כל הזמן. יש אפשרות לרכוש כרטיס סים מקומי בעלות של 2,000 קרונות שזה בערך 46 ש״ח, וזה יכול להספיק לטיול של 12 ימים. ניתן לקנות בשדה התעופה וניתן לקנות גם בתחנת דלק N1. שימו לב שכמעט כל מקום שתגיעו אליו יש וויפי חופשי.

עצירות בדרך ברשת תחנות הדלק N1–  המלצה על רשת תחנות הדלק n1 יש חנות לנשנושים, מוכרים גם פירות ואוכל, מגוון כריכים ואפילו סוודרים, מעילים וכובעים, כמעט אותו המחיר של הסופר, המחירים דיי אחידים בכל המקומות. שירותים נקיים, ללא עלות.

יום מספר 1: תל אביב- רקיוויק

היום הראשון הוקדש בעיקרו לטיסות. טסנו בטיסת אוסטריאן, ועצרנו לקונקשיין קצר בוינה וממנה המשכנו לקייפלויק בה נחתנו. משם, יצאנו משדה התעופה ונסענו לעיירה קופהואגור ללילה הראשון שלנו.
ישנו במלון Hotel Kopavogur 201, כפי שכבר ציינתי, מלון פשוט מאוד עולל ארוחת בוקר הכי בסיסית שאפשר, מחיר החדר כולל ארוחת הבוקר בערך 575 ש״ח ללילה (תלוי בתקופה בשנה בה תגיעו).

קישור להזמנה:
https://www.travelor.com/he/hotels/place/is/9500761?fid=65694&check_in=2024-01-11&check_out=2024-01-13&guests=a,a&country=IL&currency=ILS&session=99f6f976-0abf-4fa1-84c3-b40baf277c27&filters=

יום 2 – קופהואגור – הרמות הצפוניות – אקווריירי

בבוקר התחלנו את הקפת האי בנסיעה צפונה על ‘כביש הטבעת’, כביש מס’ 1 של איסלנד, עם כיוון השעון, תוך שחצינו את מנהרת הלוויתן שעומקה 120 מטר מתחת לפני הים.
הגענו לפארק מקסים Hraunfossar, שם נמצא מפל הלבה חריינפוסאר שמימיו מגיעים מנהר תת קרקעי. מדובר על פארק עם מפלים מדהימים, עם מלא פינות פוטוגניות, מסלול קצר וקליל – בערך חצי שעה הליכה לצד נופים מהממים!

משם המשכנו למעיינות המים החמים- Deildartunguhver. מעיינות טבעיים חמים ורותחים שמגיעים ל-100 מעלות צלזיוס!  המעיינות לצפייה בלבד, הכניסה למים כמובן אסורה (אין להכניס גם ידיים). ניתן לראות כבר בהגעה למקום מרחוק את האדים מהמעיינות. ממש ליד יש מרכז ספא בשם Krauma, שם יש בריכה גיאוטרמית שניתן לטבול בה וכמובן גם מסאג׳ים.

אחרי נסיעה ארוכה וכמה עצירות בדרך הגענו אל העיר אקוריירי , שם ביקרנו בגנים הבוטניים של אקווריירי Akureyri Botanical Garden שהם הצפוניים ביותר בעולם ומתוחזקים על ידי תלמידי בית הספר שנמצא בסמוך. מדובר על פארק נחמד שמשתרע על פני שטח של 36,000 מ״ר. בפארק יש בית קפה וגנים בוטניים, נחמד לסיבוב קצר. הכניסה חופשית ללא תשלום.

באקווררי עוגנות ספינות שמורידות כמות גדולה של תיירים שיורדים לטיול יום באזור מה שמשפיע על העומסים במקומות התיירותיים. אתייחס לזה עוד בהמשך.

אמנם לא ביקרתי באזור בשעות הלילה, אבל שמעתי המלצה על ההוסטל Akureyri Backpackers שיש בו חיי לילה בשעות הערב בקומה מתחת. מספרים שזה אחד המקומות התוססים ביותר בעיר השקטה והריקה הזו. אז אם אתם באזור בערב שווה לקפוץ ולבדוק את המקום.

משם ,המשכנו למלון השני שלנו Hotel Kjarnalundur באקוורירי. מלון בסיסי מאוד, חדרים קטנים, בדומה למלון הראשון. המחירים לא זולים ומשתנים בהתאם לתקופה בשנה בה תשהו במלון.
קישור להזמנה של המלון:
https://www.travelor.com/he/hotels/place/is/6130701?fid=65694&check_in=2024-01-11&check_out=2024-01-13&guests=a,a&country=IL&currency=ILS&session=99f6f8c4-1475-4c45-aee8-45d6dd480e22

בערב השני שלנו, היה נראה כי יש סיכוי גבוה לראות הזוהר הצפוני ויצאנו בלילה לנסות לראות אותו. אז מה זה בכלל הזוהר הצפוני?
מדובר על תופעת הטבע היפה והמיוחדת ביותר! מה שאנחנו רואים זה שלל אורות שזזים בשמיים. הזוהר הצפוני יכול להגיע בכל מיני צבעים וצורות שונות וזה יכול להתרחש בכל זמן! הוא יכול להיות שלוש דקות ולהעלם ויכול להיות גם שעתיים.
את הזוהר הצפוני מודדים באמצעות סולם K.P שכולל 9 דרגות – 1 היא רמת הפעילות הנמוכה ביותר וברמה 7 נחשבת לפעילות חזקה

כדי שנוכל לראות את הזוהר הצפוני צריכים להתקיים מספר תנאים:
▪️חושך מוחלט (להתרחק מכל זיהום אור אפשרי)
▪️שלא יהיה מעונן
▪️וקצת מזל 🙌🏽

יש מגוון אפליקציות שתוכלו להתעדכן בהן מתי יש סיכוי לראות את הזוהר הצפוני וניתן להתעדכן גם באתר של נאס”א מה התחזית היומית לזוהר הצפוני.

שימו לב! בעוצמות הנמוכות, קשה לראות את הזוהר הצפוני בעין (ובמצלמה הוא נראה בבירור!). לכן, ממליצה לכוון את מצלמת הטלפון שלכם לאזור הצפוני בשמיים בניסיון לזכות לראות את הזוהר הצפוני. 

אחרי שיצאנו החוצה, למרות התחזרית והסבירות הגבוהה לראות את הזוהר הצפוני, ראינו שמעונן מאוד, מה שהקשה על הראות וכיסה את הזוהר הצפוני ולא הצלחנו לראות אותו.

יום 3 – אקוריירי – אגם מיוואט

את הבוקר פתחנו במפל ״גודאפוס״ Goðafoss Waterfall, מפל האלים המושלם, שנמצא במרחק 45 דק׳ נסיעה מאקוורירי. המפל ממוקם ממש בסמוך לכביש מס׳ 1. רוחבו של המפל הוא כ-30 מטרים והוא נופל מגובה של 12 מטרים. דרגת קושי- קלה. ניתן לצפות במפלים מלמעלה ממגוון זוויות וניתן גם לרדת למפל ולצפות בו מלמטה (שבעיניי זה חובה!). מספיק להקדיש שעה למקום.

ממפל גודפוס המשכנו בנסיעה לעבר אגם ״מיוואט״.  הגענו להר הגעש ״קראפלה״ Krafla וטיפסנו עליו.  כזכור, באיסלנד קיימים כ-200 הרי געש, מתוכם 30 הרי געש פעילים מתוך 10 הם סופר וולקאנו- הר געש שבהתפרצות שלו יכול לשנות את פני האנושות! הר געש קרפלה נחשב להר געש סופר וולקאנו!
קרפלה הוא אזור וולקני גדול מצפון לאגם מיבאטן ובו הר הגעש קרפלה שהוא אחד הפעילים והמסוכנים ביותר באיסלנד. מאז שהחל ההתיישבות במדינה במאה ה-19 הוא התפרץ יותר מ-29 פעמיים! וכרגע הלוע של הר הגעש נראית כמו אגם.

למעוניינים- מסלול הליכה של חצי יום ב Viewpoint from Hverfjall volcano. עולים על ההר למעלה ומקיפים אותו (אני לא עשיתי אותו, רק ראיתי אותו מרחוק. מציינת את האפשרות לטובת מי שבאזור ומחפש אפשרויות נוספות לטיול- ממליצה לקרוא מידע נוסף באינטרנט).

משם המשכנו לארוחת צהריים מעולה (כנראה הארוחה הכי טובה שאכלתי באיסלנד). ממש ליד Hverfjall volcano נמצאת מרקייה מעולה ששמה Kaffi Borgir (אין יותר מידי מסעדות באזור). משלמים 2,500 קרונה ומקבלים סכין וכף וגישה חופשית לשלושה סוגים שונים של מרקים ולמספר סוגים של לחמים וגם למשקה חם בסיום.

באיסלנד יש סגנון בישול מיוחד בשם Earth cooking בו מבשלים בתוך האדמה עצמה (שמים סירים על האדמה החמה ואחרי 24 שעות האוכל מוכן). הלחם שמיוצר באיסלנד בסגנון הזה הוא בטעם שונה ומיוחד שאנחנו לא מכירים בארץ, מזכיר קצת עוגת דבש. במרקייה תוכלו לטעום את הלחם הזה !

* שימו לב- באיסלנד לא נותנים טיפ- זה עלול להעליב!

רצוי מאוד להזמין מקום מראש במרקייה, כשמגיעה אונייה עם תיריים הם ממלאים את המקום לגמרי.

משם המשכנו ליעד הבא שלו וביקרנו באזור הגיאותרמי ״נאמהפיאטל״ Námafjall Hverir Viewpoint בו תוכלו לראות פעילות גיאותרמית- בוץ מבעבע וריח גופרית וחזק. מדובר באחד מהאתרים המעניינים והמרשימים ביותר באזור אגם מיבטן. במקום תוכלו לחות את הפעילות הגיאותרמית של איסלנד במלוא עוצמתה בלי צורך ברכב שטח! ההגעה עם הרכב עד המקום (יש בערך 10 דק׳ הליכה). נכון לעכשיו, זה אחד מהמקומות היחידים שיש לשלם עבור החנייה. בכניסה למקום יש שלט עם ברקוד שיש לסרוק אותו לתשלום. 


משם המשכנו למלון השלישי שלנו Sel hotel Myvatn שנחשב למלון הכי טוב באזור ואחד מהמלונות הטובים בטיול. ארוחת הבוקר והערב במלון מעולות (לעומת מלונות אחרים שהיינו בהם). לובי מהמם ולא צפוף, עם סנוקר וכדורגל שולחן. 

קישור להזמנה של המלון:
https://www.travelor.com/he/hotels/place/is/4542198?fid=65694&check_in=2024-03-07&check_out=2024-03-09&guests=a,a&country=IL&currency=ILS&session=99f6fa43-3a1d-4a83-83c7-32f24134b299&filters=

יום 4 – הוסוויק, אסבירג’י, דטיפוס

התחלנו את היום בנסיעה צפונה אל העיירה ״הוסוויק״ – ממנה יצאנו לשייט צפייה בלווייתנים, חווייה מיוחדת, אחת מהאטרקציות שנחשבות בגדר חובה באיסלנד. המחיר של השייט הוא 10,000-13,000 קרונות שזה בערך 230-300 ש״ח לאדם, המחיר כולל ציוד של סרבלים מחממים ומעילי גשם. רוב הסירות יוצאות בשעות הבוקר והשייט נמשך בערך 3 שעות. ניתן לסגור אותו בהוסיוויק, מהמקום בו יוצאות הסירות, יש מרכז מבקרים שנותן מידע ומוכר כרטיסים. 


אוסוויק נחשבת לאחד מהמקומות הטובים ביותר בעולם לראות לוויתנים, אבל בטבע אין לדעת… הליוויתנים נמצאים בים, במקום הטבעי שלהם ואנחנו צריכים רק לחזיק אצבעות כדי לראות אותם. לצערי בהפלגה שלנו לא הצלחנו לראות בכלל לוויתנים (רק דולפינים). אנשים רבים שעשו את השייט לפני מספרים שהצליחו לראות, ושזה היה שייט מדהים. הסיכויים גבוהים מאוד לראות בשייט לוויתנים ובכל זאת אנחנו לא ראינו. למרות האכזבה, השייט היה נחמד בסך הכל, במהלך השייט קיבלנו גם שוקו חם עם מאפה. 

 

באזור של המפרץ בו השייט עובר יש סיכוי לראות 2 סוגי לוויתנים שהם הנפוצים ביותר באזור! הראשון, מינקי, שהוא הלווין הנפוץ ביותר באזור, מגיע ל-10 טון ואורכו מגיע לכ-11 מטרים! 
השני, הוא האמבק שמשקלו 35 טון ואורכו 17 מטרים! 

המשכנו בנסיעה עד Ásbyrgi canyon, שהוא אחד מהמקומות בהם צולמה תכנית הטלוויזיה ״משחקי הכס״. קניון אסבירגי הוא חלק מהפארק הלאומי יוקולסארגליופור (Jökulsárgljúfur). הקירות של העמק מגיעים לגובה של כ-100 מטרים! השטח עשיר בצמחייה, שיחים, פרחי םועצים גבוהים ומלא סוגים שונים של פטריות. הגענו למקום לטיול קצר ולאגם שנמצא במקום. 

בהמשכו של היום, הדרמנו לביקור במפל ״דטיפוס״ (Dettifoss)– שנחשב למפל העוצמתי ביותר באירופה. יש אפשרות לצפות במפל מלמעלה ויש אפשרות (רטובה) לרדת קרוב יותר למפל. אם אתם מתכננים לרדת למטה תצטיידו במכנסיים ומעיל שמגן מפני מים.  נקודה חשובה בקשר למפל דטיפוס- אנחנו היינו בצד המערבי של המפח, שהוא מדהים, מרשים ופוטוגני. הצד המזרחי מסוכן יותר, אין סימון של חבלים. אנשים נופלים שם למותם. ממליצה להגיע למקומות הבטוחים שהם יפים לא פחות וכמובן לא להתקרב לקצה של המפל בשביל שום תמונה, החיים שלכם שווים יותר! 

בסמוך למפל דטיפוס נמצא מפל סלפוס (Selfoos) שהוא גם מדהים (אבל הרבה פחות מרשים). אם אתם מתכננים לבחור מפל אחד- אז כמובן שמפל דטיפוס. מומלץ להקדיש שעה עד שעה וחצי לכל האזור. הכניסה חופשית ללא עלות, דרגת קושי קלה. 

אחרי נסיעה, הגענו ללילה הרביעי שלנו במלון בשם Guesthouse Brekka, מלון נחמד מאוד, מחולק לבקתות פרטיות- מלון נקי ומשופץ. 

קישור להזמנה של המלון:

https://www.travelor.com/he/hotels/place/is/5077792?fid=65694&check_in=2023-08-25&check_out=2023-08-26&guests=a,a&country=IL&currency=ILS&session=99f706fa-600c-4c55-9355-bd2940abe827

יום 5 – מיוואט – הפיורדים המזרחיים

פתחנו את הבוקר באחד מהמקומות היפים שהתגלה בשנים האחרונות והפך למקום ביקור פופולרי לתיירים Studlagil Canyon. יש כמה אפשרויות לטיול במקום. האפשרות הראשונה- ניתן להגיע עם הרכב עד לגרם מדרגות (בערך 300 מדרגות) עד לנקודת התצפית שאתם רואים פה בתמונה. בערך 20 דק׳ הליכה הלוך וחזור. 

איך מגיעים?
יש לפנות מכביש מס׳ 1 לכביש מס׳ 923. למגיעים מכיוון Egilsstaoir- פנייה שמאלה מעט אחרי שעוברים את בית ההארחה Guesthouse Skjöldólfsstadir. לאחר מכן, כביש מס׳ 923 חוזר לכביש מס׳ 1, או אל דרך עפר- יש להמשיך אל דרך העפר ולנסוע 19 ק״מ עד לחוות Grund שם יש להחנות את הרכב. 

באפשרות השנייה מדובר על הצד המזרחי- מדובר על מסלול הליכה של בערך שלוש שעות הלוך חזור, 4 ק״מ בערך לכל כיוון. ניתן להתקרב עד לקניון המרשים ואפילו לרדת למטה (מיקום הרבה יותר מרשים מהצד השני). 

איך מגיעים?
יש להתחיל את דרך הנסיעה באופן זהה- לפנות מכביש מס׳ 1 לכביש מספר 923 ולנסות 14 ק״מ עד לגשר הסמוך לחוות Klaustursel. יש לחנות את הרכב בצד הצפוני ולחצות את הגשר רגלית ומשם להמשיך לאורך הנהר עד הירידה לקניון. 

צילום: אלכס טובין

אנחנו בחרנו באפשרות הראשונה והקצרה יותר לטיול, מכיוון שהיינו ביום סוער וגשום במיוחד.

משם, המשכנו למקום המדהים הבא- מפל Rjukandafoss המהמם, בערך 10-15 דק׳ הליכה לכל כיוון, מסלול קצר וקליל. 

עצרנו לביקור קצר במוזיאון האבנים של פטרה Petra’s Stone Collection שנמצא בפיורדים המזרחיים סטודבפיורדור. מדובר באוסף הפרטי הגדול ביותר של אבנים ששייך לאישה בשם פטרה. נכנסים לחצר ולבית של פטרה ועוברים דרך אלפי האבנים שנאספו לאורך השנים (יש במקום גם אוספים של עטים, צדפות וכו׳). 
הכניסה למוזיאון בתשלום של 1,500 קרונות. המקום נפתח בשעה 9:00, מספיק להקצות למקום בערך חצי שעה ולעשות סיבוב גם בחצר היפה במקום. 

ומשם אל המשכנו למלון הבא ללילה החמישי שלנו במלון Saxa Guesthouse. מלון עם חדרים פיצים, בקושי יש מקום לפתוח את המזוודה, שלא לדבר על חדר השירותים והמקלחת הקטנטונת. יש חדר קולנוע קטן ומאולתר בלובי, סנוקר וקליעה למטרה. המלון קטן מאוד והסיבה שהתמקמנו בו כי הוא המלון היחיד באזור. 

קישור להזמנה של המלון:

https://www.travelor.com/he/hotels/place/is/5077776?fid=65694&check_in=2023-08-25&check_out=2023-08-26&guests=a,a&country=IL&currency=ILS&session=99f7069e-0a84-4678-861d-cf3b09f96581

יום 6 – הפיורדים המזרחיים – קרחון ואטנאיוקטל – הלגונה הקרחונית סקאפטאפטל – ויק

פתחנו את הבוקר שלנו בקרחון ‘ואטנאיוקטל’ ששטחו 8,300 קמ”ר והוא נחשב לקרחון הגדול ביותר אירופה והשלישי בגודלו בעולם. הגענו אל אחד מהחופים היפים ביותר- חוף היהלומים Diamond Beach. בחוף תמצאו שברי קרחונים שנסחפו לחוף הסמוך ללגונה על רצועת חוף שחורה. הקרחונים מזכירים יהלומים ומכאן שמו של החוף. אם תיהיו ברי מזל תוכלו אפילו לראות כלבי ים חמודים שוחים באזור. הכניסה חופשית, מומלץ להגיע בשעות הבוקר המוקדמות בכדי להמנע מעומסים. 

משם המשכנו אל הלגונה הקרחונית, שנמצאת ממש בקרבת מקום. גושי הקרח הניתקים מקרחון ונטיקול יוצרים לגונה תכולה מדהימה, בה יצאנו לשייט עם רכב אמפיבי.
השייט היה בערך 40 דק׳, עלות השייט 6,000 קרונות. מומלץ להזמין את השייט מראש. משאירה לכם קישור לאתר האינטרנט שלהם להזמנות: https://icelagoon.is/


הגענו למרכז מבקרים Skaftafell Visitor Center skaftafellsstofa לראות סרט קצר על האזור (ללא תשלום), לארוחת צהריים ולעצירה מול הנוף היפה. המקום נמצא באזור בשם Skaftafell, אם יש לכם יום פנוי הייתי מקדישה יום שלם לפחות לטיול באזור. 

* מצד שמאל של מרכז המבקרים מתחיל המסלול למפל המקסים הזה שהוא 4 ק״מ, ניתן לקבל עליו מידע נוסף במרכז המבקרים שבמקום. 

משם המשכנו לביקור בקניון הרוח, פיאדאהגליופור (Fjaðrárgljúfur) מהיפים באיסלנד. מסלול קצרצר בדרגת קושי קלה עד לנקודת התצפית על הקניון. יש גישה לכל סוגי הרכבים, יש חנייה מסודרת במקום. 

ממנו נסענו לויק, עיירת הדייגים הדרומית באיסלנד, תוך שאנו חוצים את מישורי ההתפרצות של הר הגעש לאקי אשר ב- 1783 התפרץ בהתפרצות געשית אדירה שנמשכה 8 חודשים – התפרצות הגעשית הגדולה ביותר המתועדת בהיסטוריה… 

לאחר מכן ביקרנו במרכז Icewear חנות שיש לה מספר סניפים ברחבי איסלנד. בחנות תוכלו למצוא ציוד לטיולים, בגדים מחממים, מעילי גשם, ואפילו צעצועים ומזכרות. הביגוד איכותי מאוד, וברמה גבוהה והמחירים בהתאם. חנות עם בגדי נשים וגברים- חנות צבעונית מאוד, תוכלו להצטייד במעילים, נעליים ביגוד טרמי וביגוד וציוד מגן מפני מים (אם לא הגעתם מצויידים מהארץ, זה חובה לטיול באיסלנד אם אתם רוצים להשאר יבשים).לחנות יש מספר סניפים ברחבי איסלנד. 

והגענו למלון החמישי שלנו, Hotel Dyrholaey, בו היינו 2 לילות (הלילה החמישי והשישי בטיול שלנו). החדרים במלון מרווחים מאוד בניגוד לשאר המלונות. 

קישור להזמנה של המלון:

https://www.travelor.com/he/hotels/place/is/4488766?fid=65694&check_in=2023-08-25&check_out=2023-08-26&guests=a,a&country=IL&currency=ILS&session=99f70637-3f31-41ff-a9e4-4d4744434046

יום 7 – סקוגאפוס – סליילנדספוס והחוף הדרומי

התחלנו את הבוקר בנסיעה אל קרחון מירדלסיוקטל Mýrdalsjökull, כשהגענו למקום קיבלנו ציוד שמותאם למזג האוויר חליפות (קצת מאובקות), כובעים שמכסים גם את הפה וכפפות (נקי ועבר כביסה). קיבלנו הסברים, וכמה דגשים של בטיחות ויצאנו לדרך. עלינו למשאית הרים שלקחה אותנו אל מרומי הלשון הקרחונית עליה רכבנו באופנועי בשלג.
מדובר על טיול של שעתיים וחצי בסך הכל כולל הנסיעה עד לאזור של תחילת המסלול. הנסיעה אורכת בין 20-40 דק׳ עד הקרחון, זה משתנה בין תקופםות השנה. אנחנו נסענו 40 דק׳ (בגלל שהקרחון נמס והתרחק) ועלינו לגובה של יותר מ-900 מטרים! 
הרכיבה מתקיימת באחד מהקרחונים המסוכנים ביותר באיסלנד, קרחון מירדלסיוקטל שנמצא על הר געש פעיל! הצוות של המקום עושה בדיקה לפני באזורים שניתן לרכוב בהם ומפלסים את האזור לפני. 
עלות הרכיבה כ-29,000 קרונות, כולל כל הציוד הנדרש. יש מספר אפשרויות ומספר טיולים שהחברה מציעה. יש להזמין מראש את הפעילות, משאירה לכם קישור לאתר האינטרנט שלהם:
https://www.arcanum.is/

משם המשכנו לשמורה המהממת Reynisfjara viewpoint, שהיא נקודת תצפית מקסימה ומקום מעולה לראות את הציפור הלאומית של איסלנד- הפאפין (תוכי ים), הוא אחד מבעלי החיים היפים ביותר באיסלנד. הפאפינים הם עופות ימיים המקננים במושבות גדולות על צוקים לחוף הים או על איים, ומקימים את הקן שלהם בחרכי הסלע או בגומחות על הקרקע, כשאתם מגיעים למקום כדאי לחפש אותם בין הסלעים הגדולים או במים. 

משם המשכנו לחוף השחור Black Sand Beach Reynisfjara. החוף השחור הוא אחד מהחופים השחורים המיוחדים ביותר בעולם. השילוב של החול השחור עם מצוקי הענק המדהימים שמתנשאים לגובה של כ-70 מטרים! 
החוף נמצא בדרום איסלנד סמוך לכפר הדייגים ויק, ובסמוך לצוק דירהוליי. 


כמה דברים חשובים על החוף:
לעיתים הגלים נשברים בעוצמה על החוף, הם עלולים להיות לא צפויים ולעיתים קרובות מגיעים לתוך החוף וסוחפיםעימם מטיילים. כשאתם מבקרים במקום מומלץ לעולם לא להפנות את הגב לגלים, ולשמור על מרחק בטוח מקו המים. היו בעבר מספר תאונות קטלניות במקום. 

משם המשכנו ליעד הבא בטיול שלנו Sólheimajökull. סולהיימיוקול נמצא בחוף הדרומי של איסלנד לא רחוק מהעיירה ויק. עד שנת 2010 הקרחון שאתם רואים בתמונה היה בצבע לב. בשנת 2010 הייתה התפרצות געשית והוא כוסה באפר ולקאני! 

ההגעה למקום קלה ולא מצריכה רכב שטח. גם פה החנייה בתשלום. ניתן להגיע לקרחון עצמאית ממש עד תחילת הקרחון (למקום שאתם רואים פה בתמונה). עלייה עצמאית על הקרחון אסורה ומסוכנת. ניתן לצאת לטיול מאורגן על הקרחון, בערך שעה וחצי הליכה, דרך חברה שנמצאת בכניסה למקום ומארגנת טיול הליכה על הקרחון עם מדריך. 

משם המשכנו לביקור במפל ‘סקוגאפוס’, Skógafoss המרשים אשר מימיו נופלים מגובה של 60 מטרים. ניתן להתקרב למפל ממש מלמטה ולהרגיש אותו מקרוב (מומלץ מאוד להגיע עם חליפות הגשם שלכם, אם אתם מעוניינים להתקרב למפל). אם תגיעו ביום שמשי תזכו לראות לראות קשת לצד המפל! אחד המחזות המדהימים!!
למעוניינים- ניתן לעלות במדרגות 10-15 דק׳ עד למעלה לתצפית על המפל מלמעלה. 

ומשם המשכנו אל מפל ״סליילנדספוס״, Seljalandsfoss שהוא אחד מהמפלים המפורסמים ביותר באיסלנד, שנמצא גם הוא באזור הדרומי. ניתן לצפות במפל גם ללא הליכה, אבל מה שמיוחד במפל זה היא האפשרות לצפות במפל מבפנים!! מדובר על המפל היחיד באיסלנד שנין להגיע ממש מאחוריו. והמחזה- וואו! 
מסלול ממש קליל, הלוך וחזור, אפשר להקדיש למקום 45 דק׳ עד שעה.
שימו לב! יש עלייה קטנה למפל מצד ימין ומצד שמאל. אל תעלו מצד שמאל! הגישה לא נוחה, מחליקה ומסוכנת מאוד (אפשר להחליק בעלייה בסוף). 

במהלך היום התעדכנו בתחזית הזוהר הצפוני, ונראה שהפעם הסיכוי לראות את הזוהר הצפוני גבוה! דרגה 3, ללא עננים, כלומר צפויה להיות ראות טובה! התלבשנו טוב וכשהחשיך לגמרי יצאנו לנקודה ללא זיהום אור לנסות ולראות את הזוהר הצפוני. בשעת לילה מאוחרת זכינו לראות את המופע המרשים של הזוהר הצפוני שקישט את שמי הקוטב הצפוני בשלל צבעים וגוונים. לגמרי חוויה שלא אשכח בחיים! 

יום 8 – משולש הזהב, ת’ינגווטליר – קרחון לאונגיוקטל

את היום לצערי התחלנו בתאונה מצערת בה דרסנו כבשה שרצה היישר אל גלגלי הרכב ושילמה בחייה… הכבשה יצאה מהאזור המגודר של בעל החווה ורצה במהירות לכביש ומתה במקום… חוויה קשה ולא נעימה בכלל.
זהירות מהכבשים! שימו לב שכבשים נמצאות בצדי הדרכים ולעיתים קופצות לפתע לכביש, אם אתם רואים כבשים מרחוק תאטו, מיותר לצייןח שחגורות הבטיחות הצילו אותנו בתאונה הזו. 
תאונות הדרכים בהן מעורבו כבשים, נפוצות מאוד ברחבי איסלנד. במידה והרגתם/פצעתם כבשה יש לדווח על מספר הכבשה למשטרה והיא מודיעה לבעל החווה.

לאחר שהתאוששנו מהחוויה הלא פשוטה, המשכנו לביקור במוזיאון הלבה Lava Center, בו הפנמנו את הגאולוגיה של האי. נכנסנו לתערוכה מרשימה שמציגה את כל הרי הגעש שהתפרצו לאורך השנים באיסלנד ולסיום צפינו בסרט מדהים. בכניסה למוזיאון הייתה מפה דיגיטלית ענקית שהוקרנה ובה נקודות כתומות במפה המציינות את רעידות האדמה שהיו ב48 שעות האחרונות ברחבי איסלנד. 

מדובר על מוזיאון חדש, טכנולוגי ומושקע מאוד. מה שמיוחד במוזיאון שהוא מפעיל את המבקרים בו, למשל- יש אפשרות לעמוד על משטח ולהרגיש רעידת אדמה. 

מחיר כניסה גם לתערוכה וגם לצפייה בסרט קצר 3,990 קרונות לאדם. במקום תקבלו מפםות, והסברים קצרים על המקום. 

משם המשכנו לסיור בלוע של הר הגעש קריד Kerid Crater, אגם עם נופים מהממים מסביב. אחד מהאתרים היחידים שבתשלום של 400 קרונות לאדם (מכיוון שנמצאת על שטח פרטי, העניין נמצא בתהליך משפטי). 

בהמשך נסענו ל״גייזיר״ Geysir, אחת התופעות המדהימות ביותר שראיתי באיסלנד! מדובר על סילון של מים רותחים שמגיע עד לגבוה של 40 מטרים ומתפרץ אחת למספר דקות (בערך 5-10 דקות). מדובר על אחת מהאטרקציות המפורסמות ביותר באיסלנד. 

לאחר נסיעה קצרה הגענו אל מפל הזהב- ״גולופוס״ Gulfoss, אחד מהמפלים המפורסמים והגדולים ביותר באיסלנד. ניתן לצפות במפל ממספר זוויות שונות וממש להתקרב אליו גם מלמטה.  אם אתם מככוונים להתקרב למפל מומלץ לקחת איתכם חליפות גשם. 


משם המשכנו אל אחד מהאתרים המפורסמים ביותר באיסלנד שאין טיול באיסלנד שלם בלעדיו , הפארק הלאומי ״ת’ינגווליר״ Þingvellir מישורי הפרלמנט, אתר מורשת עולמית של אונסק”ו והמקום החשוב ביותר בהיסטוריה של העם האיסלנדי , שם נוסד הפרלמנט הראשון בעולם, ה’אלת’ינג’ בשנת 930 לספירה. ראינו את הבית הרשמי של נשיא איסלנד ואחר כך צעדנו במרווח שנוצר בין שני הלוחות הטקטוניים, הצפון אמריקאי והאירו-אסייתי.

למעוניינים, ישנה אפשורת לעשות מסלול מקיף באוטובוס תיירים. ״מעגל הזהב״ (Golden Circle) הוא מסלול הטיולים המפורסם ביותר באיסלנד. המסלול יוצא מעיר הבירה רייקיאוויק לכיוון מזרח, הוא משלים לולאה וחוזר בחזרה לנקודת המוצא. מקדישים לטיול יום אחד ויש מספר אוטובוסים שיוצאים לאורך היום. 
סיור ״מעגל הזהב״ מורכב משלושה אתרים עיקריים: גייזר (Geysir), מפל גולפוס (Golfoss) והפארק הלאומי ״ת’ינגווטליר״( Þingvellir).

לפרטים נוספים על הסיור ולהזמנות בקישור הבא:

https://4342.partner.viator.com/tours/Reykjavik/Golden-Circle-Classic-Day-Trip-from-Reykjavik/d905-2970AH12

בערב הגענו למלון Hótel Hvolsvöllur ללילה השמיני והתשיעי שלנו, החדרים היו מרווחים מאוד, זה היה היתרון היחיד של המלון. מלון בינוני ביותר- עם אוכל דיי גרוע.

קישור להזמנה של המלון:

https://www.travelor.com/he/hotels/place/is/6022037?fid=65694&check_in=2024-01-18&check_out=2024-01-19&guests=a,a&country=IL&currency=ILS&session=99f703b5-f5f9-4a70-9b75-df462a5f3316&filters=

יום 9 – הר הגעש הקלה – שמורת לנדמאנאלאוגר.

ביום זה העמקנו אל פנים האי, אל האזורים ההררים הגבוהים של איסלנד הידועים כאזורים החמים ביותר באיסלנד מבחינה גיאותרמית ופעילות געשית, אזור שעוצב ע”י התפרצויות אלימות רבות אשר בשילוב עם הקרחונים הרובצים על הלועות הגעשיים, עיצבו בכל פעם מחדש את הגיאומורפולוגיה של האזור. חלפנו על פני הר הגעש הקלה, שנחשב להר הגעש המסוכן והפעיל ביותר באיסלנד. סביב ההר נמצא שדה הלבה הגדול ביותר בעולם. למרות הסיכון, הר הקלה נחשב לטיול פופולרי. מדובר על מסלול קשה מאוד שניתן לעשות אותו עם מדריך בלבד (בערך 7 שעות), כמו כן, יש להתעדכן במזג האוויר וכן להתעדכן בהנחיות הבטיחות למקרה של התפרצות געשית. אנחנו רק חלפנו על פני ההר ולא עשינו את המסלול. 

משם המשכנו ליעד הבא שלנו לאחר שחצינו מספר נחלים הגענו לשמורת ״לנדמאנלאוגר״ Landmannalaugar . בשמורת לנדמאנלאוגר עשינו מסלול הליכה שהוא ההתחלה/ הסוף (תלוי מאיפה אתם מתחילים) של אחד מהטראקים היפים ביותר בעולם. הטראק נמשך ארבעה ימים ומי שמעוניין לעשות אותו, צריך להערך היטב מראש. אנחנו עשינו מסלול של שלוש שעות הליכה (מתוך הטרק). 
ההגעה למקום מצריכה רכב שטח, יש מקטע שצריך לחצות נהרות. יש לנסוע אך ורק על השבילים!! כל ירידה מהשבילים פוגעת בטבע ומזיקה לו ואתם יכולים להקנס במאות יורו. 

הטראק לנדמאנלאוגר נחשב לאחד מהטרקים היםים ביותר בעולם. מסלול מהמם שתוכלו להנות בו ממעניינות חמים, חולות שחורים, גבעות צבעוניות, ואפילו אגמים כחולים יפייפים מוקפים בקרחונים.


הטרק נגיש בדרך כלל מסוף חודש יוני עד אמצע חודש ספטמבר- תקופה שנחשבת לקיץ באיסלנד. המסלול עשוי להפתח או להסגר מאוחר או מוקדם יותר בהתאם למזג האוויר ולמצב הכבישים. אני פחות בקטע של מסלולים של ארבעה ימים וטראקים ארוכים וקשים, אבל מי שכן זה לגמרי המקום בשבילכם! מדובר על מסלול מטורף! מי שמעוניין, שולחת אתכם לאינטרנט לברר פרטים נוספים על המסלול. וכמובן, שניתן לעשות את המסלול של השלוש שעות שאני עשיתי שהיה מדהים ! 

בסיום המסלול נהננו מרחצה במעיין טבעי של מים חמים המשולבים במי הפשרת קרחונים קרים כששמורת הטבע המרשימה מהווה תפאורה מושלמת. השם של המעיין Landmannalaugar Bathing Place. יש במקום מלתחות שניתן להתארגן בהן בסיום הרחצה. שימו לב שהמעיין נמצא בחוץ כלומר, מורידים את הבגדים ומשאירים את כל הציוד בשטח הפתוח. המים מדהימים, האדמה חמה- אחת החוויות המיוחדות שהיו לנו בטיול! ממליצה לא לפספס!

יום 10 – חצי האי רייקנס

את הבוקר התחלנו בביקור במפל יורידהפוס, הוא מפל דגי הטרוטה, מפל אשדים השני בעוצמת זרימתו באיסלנד. בהמשך עצרנו בעיירה סלפוס להצצה קצרה בקברו של בובי פישר, מגדולי השחמטאים שהיו בעולם ואלוף עולם בעבר, לא חלקנו לא פסח על סדרת צילומי סוסים נוספת שלאחריה המשכנו לחצי האי רייקנס.

הלכנו לבקר בהר הגעש שהתפרץ שלושה שבועות לפני הביקור שלי (באוגוסט 2022) באיסלנד! הר הגעש Fagradalsfjall שנמצא כ-30 ק״מ מדרום מערב לבירה רייקיאוויק. ההר היה רדום במשך 6,000 שנים, עש שהתפרץ במרץ 2021 ושוב בחודש אוגוסט 2022! הגענו לנהר הלבה (כל האזור בו זרמה הלבה). כדי להגיע עד לאזור של ההתפרצות יש בערך הליכה של 7 ק״מ- אנחנו לא התקדמנו לאזור מכיוון שראינו דיווחים שהלבה כבר כבתה ולא ניתן לראותה.
הביקור במקום היה אחת מהחוויות המדהימות בטיול, ככל שהתקרבנו למקום היו שאריות של לבה חמה וראינו את האדים של החום יוצאים מהאדמה. חוויה שלא אשכח בחיים! החוויה הייתה עוצמתית בגלל שהיינו במקום ממש אחרי ההתפרצות. 

 אחר הצהריים הגענו אל רייקיאויק, עיר הבירה של איסלנד והבירה הצפונית בעולם. רייקיוויאק היא עיר צבעונית ותוססת, אבל לא עמוסה (אין הרבה אנשים).  יש הרבה מה לעשות והיא שונה משאר המקומות באיסלנד. אם יש לכם מספיק זמן הייתי מקדימה לה כמה ימים. 
בשעות אחר הצהריים הגענו לרחוב המפורסם ברייקיאוויק Rainbow street Regnbogagatan שנצבע בצבעי דגל הגאווה, בחודש הגאווה באיסלנד לפני 7 שנים והוחלט להשאיר אותו צבעוני- לגמרי מקום פוטוגני ששווה ביקור!

משם המשכנו לחוף גיאותרמי מושלם בשם נוייטאלסוויק, Nauthólsvík Geothermal Beach שנמצא בסמוך למרכזה של העיר רייקיאוויק. ממש מול הים נבנה ג׳קוזי עם מים חמים המאפשרים טבילה בכל עונות השנה גם כשהטמפרטורות צונחות אל מתחת לאפס. בצמוד ניתן למצוא גם סאונה ומלתחות מסודרות. עלות כניסה 740 קרונות למבוגר ולילד עד גיל 12 כניסה חינם. 

הגענו ל Iglesia Hallgrímskirkja הקתדרלה של רייקיאוויק. בקתדרלה תוכלו לראות את האוגב הגדול ביותר באיסלנד. גובה העוגב הוא 15 מטרים, משקלו 25 טון והוא מורכב מ-5,275 צינורות. הצינורות הגדולים ביותר  הם מעל 10 מטרים. אנחנו הגענו לקתדרלה ביום גשום עם הרבה ערפל, אך צדעו שיש עלייה לנקודת תצפית מהממת למעלה

בערב יצאנו לסיבוב במדרחוב הראשי ברייקיאוויק ונהננו מחיי הלילה באזור. הגענו לבר מקסים בשם Mal Og Menning שבערבים מתקיימות בו הופעות חיות מדהימות. אווירה ממש כיפית!

במדרחוב הראשי תוכלו למצוא גם מקומות לקריוקי שפתוחים לקהל הרחב, פשוט תסתובבו בערב בין הברים, תציצו פנימה ותגלו מקומות קסומים! זה מה שאנחנו עשינו! 

המלון האחרון שישנו בו בטיול שלנו, בריקיוויאק הוא Fosshotel Lind. שימו לב שיש כמה מלונות מרשת מלונות ״פוס הוטלס״. המלון שאנחנו היינו בו הוא מלון שלושה כוכבים ברחוב Rauðarárstígur. מלון יחסית טוב, לא זול.

קישור להזמנה של המלון:

https://www.travelor.com/he/hotels/place/is/6279499?fid=65694&check_in=2024-01-18&check_out=2024-01-19&guests=a,a&country=IL&currency=ILS&session=99f70441-0b1e-49ec-902f-66df33c15dd2&filters= 

יום 11 – רייקיאוויק – קייפלויק.

לאחר ארוחת הבוקר במלון, יצאנו אל היעד האחרון שלנו בטיול- ה״לגונה הכחולה״, The Retreat at Blue Lagoon הבריכה הגיאותרמית הגדולה ביותר באיסלנד ואחד מהיעדים שהם בגדר חובה בטיול. הטמפרטורה הממוצעת של המים בלגונה היא 39 מעלות צלזיוס במשך כל השנה. בתוך הבריכה תוכלו להנות משירותי בר שמגיש משקאות ומאזור נוסף בבריכה שמציע מקרמים ופילינג לפנים. נדרש להתקלח לפני הכניסה למים. המקום מאובזר ברמה גבוהה מאוד, אין צורך להביא כלי רחצה או מגבת- מקבלים הכל, כולל לוקרים. 
יש להזמין כרטיסי כניסה מראש דרך אתר האינטרנט של הלאגונה הכחולה. באתר יש לבחור תאריך ושעת כניסה בהם אתם מעוניינים להגיע. 
מחיר כרטיס כניסה למקום החל מ-5990 קרונות למבוגר מגיל 14 ומעלה. 

איסלנד הייתה יעד חלומי! ולגמרי מתברגת בראש הרשימה של היעדים שביקרתי בהם ברחבי כל העולם! תופעות טבע מדהימות שלא רואים בכל מקום בעולם- לגמרי השאירה לי חשק לעוד! 

מקווה שאהבתם את הבלוג! 
לעוד תמונות וסרטונים מאיסלנד ומיעדים נוספים בארץ ובעולם מוזמנים לעקוב באינסטגרם nitzan_avital   
ביקרתם באחד מהמקומות שהמלצתי בבלוג?? איזה כיף! תייגו אותי באיסטגרם nitzan_avital שאראה ואפרסם אתכם אצלי בסטורי!

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply